De knutselmeid
Louise is als peuter van 19 maand graag heel creatief en denkend bezig.
Wat doet ze heel graag?
- boekjes samen lezen: Louise leest graag zelf in boekjes, maar samen lezen vindt ze de max. Vooral 1 boekje steeds weer op dezelfde manier vertellen vindt ze leuk. Soms geeft ze met klanken zelf al aan water komt. Ze wou ook heel de tijd hetzelfde boekje herhalen, maar nu proberen we: boekje1, boekje2, boekje1, boekje2of3...
- puzzelen: vooral het maken van houten inlegpuzzels doet ze graag... ze kon er al maken op twee minuten tijd, waardoor mama er maar wat bij is gaan kopen... nu voor de leeftijd van 2 jaar. Ze maakt zowel puzzels waar je ziet wat in moet (een voorbeeld) als puzzels die blank zijn.
- torens bouwen met allerlei blokken (ook met blokpuzzels)
- vingerverven: het spelen met vingerverf bood ik haar kort (10 min) aan toen ze iets meer dan 18 maand was. Ze vond het heel leuk, maar wou niet stoppen (en dan kreeg ze een huilbui, die ik dan probeerde uit te leggen). Enkele dagen later bood ik het opnieuw aan (20 min). Ze verfde graag, maar is ook graag met de verf zelf bezig: voelen, bekijken (proeven zat er ook al in), mee spelen... Toen ik het opnieuw aanbood twee weken later, deed ze dit nog steeds (enkel het proeven niet meer). Ik merkte dat ze wel niet zo lang meer kon bezig zijn ermee (15min). Ze verfde wat, maar was verder vooral bezig met het op elkaar zetten de potjes. Toch zag ik ook achteraf dat ze wel wist wat ze gedaan had.
- houten matrix: op 1 plaatje staan verschillende dingen/dieren en daar moet je dan alle plaatjes (met elk ding/dier apart) bijleggen... De zin van het spel snapt ze nog niet, maar vooral het nemen van een kaartje, vertellen tegen mij wat erop staat en dan samen in de juiste rij leggen, doet ze graag.
- kralen rijgen: ze is nog wat jong, maar oma gaf Louise grote kralen met touwen. Schitterend gewoon! Ik maakte om te beginnen enkele kettingen die ze de hele tijd aan en af deed... Na vijf dagen (ze nam het zelf iedere keer uit de kast) lukt het haar al om een kraal op het touw te stoppen (een soort schoenlint, maar dan dikker)... Ze heeft wel hulp nodig, dan moet ik het lint vasthouden, maar zij stopt het erop en trekt het uiteindelijk op het lint.